زودپز

خصوصیات زودپز خوب

زودپز

زودپز، دیگی است که غذا را تحت فشار بخار آب و در زمان کمی می پزد. این دیگ های محبوب می توانند کاری کنند که غذا ظرف مدت بسیار کوتاهی نسبت به ظروف معمولی، پخته شود.

با آیتک کالا در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

بررسی

زودپز یکی از محصولات خانگی می باشد که شما می توانید برای طبخ غذا آن را خریداری کنید تا غذا را در سریع ترین زمان ممکن برای شما طبخ کند. از جمله غذاهایی که در ایران بسیار پرطرفدار است قرمه سبزی و آبگوشت می باشد که مادرها و مادربزرگ ها این غذاها را به صورت حرفه درست می کنند.

در زمان های گذشته برای پخت این غذاها زمان و مراحل زیادی پشت سر گذاشته می شد ، از صبح می بایست مواد آماده شده و بعد از سپری شدن چندین ساعت غذا آماده می شد.

امروزه سبک زندگی ها کمی تغییر کرده است و خیلی از افراد به دلیل مشغله های فراوانی که دارند بیرون از منزل هستند و زمان کافی برای آشپزی کردن طولانی مدت را ندارند ، به همین دلیل استفاده از زودپز مورد نیاز است. زودپز دارای قابلیت های فراوان بوده و در برندهای متفاوت وجود دارد.

می خواهیم در این پست از وبلاگ در مورد راهنمای خرید زودپر و پرفروش ترین زودپزها در ایران مطالبی را برای شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم.

روش عملکرد دستگاه زودپز بدین صورت می باشد که آب موجود در دستگاه باعث تبدیل شدن به بخار می شود و بخار ایجاد شده باعث می شود تا پخت غذا با سرعت بیشتری انجام شود.

افزایش بخار باعث می شود تا حرارت و فشار درون ظرف بیشتر شده و در انتها غذا خیلی سریع آماده شود ، باید دقت کنید که در این روش نیز تمامی خاصیت های غذا حفظ می شود.

تصورات اشتباهی در این باره وجود دارد که خیلی از افراد تصور می کنند که پختن غذا با زودپز باعث می شود تا مواد مغذی آن از بین برود اما باید بدانید این گونه نیست و تمامی خاصیت غذا حفظ می شود.

نکات خرید زودپز:

در اینجا چند نکته جهت خرید یک زودپز خوب را ذکر می کنیم.

• ایمنی زودپز:

اولین نکته مربوط به ایمنی است. به دلیل بروز خطرات ناشی از انفجار، زودپزی را تهیه کنید که تمام دستور العمل های دقیق ایمنی را رعایت کرده باشد. از جمله سوپاپ امینی.

• دارای نشان استاندارد باشد.

• زود پزی را خرید داری کنید که دفترچه راهنما داشته باشد.

• زودپزی را اتنخاب کنید که گارانتی داشته باشد.

• زودپزی را انتخاب کنید که شیر خروجی بخار اضطراری داشته باشد.

نکات مهم در هنگام خرید

نکات مهم در انتخاب زودپز به شرح زیر است:

۱- بودجه مورد نظر خود و همچنین نوع زودپزی را که می خواهید بخرید مشخص کنید. زودپز ها در انواع (آلومینیومی قدیمی یا استیل یا استیل چند لایه) طراحی وساخته می شوند.

۲- با توجه به تعداد افراد خانواده ومیزان مصرف خود، ظرفیت زودپز را تعیین کنید. امروزه برخی از برندها زودپزهایی به بازار عرضه کرده اند که به دو دیگ بزرگ و کوچک مجهزند و کاربر می تواند از هر دو دیگ استفاده کند.

جالب است بدانید یکی از این دیگ ها می تواند نقش بخارپز را نیز ایفا کند. برای خانواده های دو نفری معمولا یک زودپز ۴ لیتری کفایت می کند. وبرای تعداد افراد بیشتر زودپز ۶ لیتری مناسب است.اگر زودپز بزرگ تری می خواهید می توانید به سراغ نمونه های هشت لیتری و بزرگ بروید.

۳- از زودپزهای مجهز به سیستم ایمنی و استاندارد و مرغوب  که برنامه های پخت بیشتری دارند استفاده کنید.

۴- در هنگام خرید،طرز استفاده صحیح از زودپز را از فروشنده بپرسید و هر سوالی برای تان پیش آمد بپرسید. بعد از فروشنده ، دفترچه راهنمای محصول کمک زیادی به شما خواهد کرد.

۵- دقت کنید که حتما دستگاه زودپزی که خریداری می کنید مجهز به دفترچه راهنمای استفاده از محصول باشد.هر وسیله ای دستورالعمل استفاده مخصوص به خودش را دارد.

مثلا در دفترچه راهنمای برخی زودپزها نوشته شده که یک سوم ظرف را آب کنید و در برخی دیگر این مقدار تا نیم یا دوسوم حجم ظرف متغیر است. پس خواندن آن برای ایمنی خود و سلامت دستگاه مفید خواهد بود.

 جنس بدنه:

زودپزی را انتخاب کنید که جنس بدنه آن از آلیاژ سنگین باشد ترجیحا فولاد ضد زنگ که مواد به آن نچسبد و در طول فرآیند پخت عطر و طعم مواد غذایی را به طور کامل حفظ کند.

 امکانات زودپز:

* توصیه می کنیم از زودپزهای مجهز به شیر خروج بخار اضطراری استفاده نمائید. در این زودپزها موارد ایمنی در نظر گرفته شده و در صورت زیاد شدن فشار بخار، درب زودپز جدا نمی شود و محتویات ظرف در آشپزخانه پخش نمی شود.

* برخی از زودپزها سبد بخارپز هم دارند. اگر غذاهایی درست می کنید که به بخارپز شدن نیاز دارند می توانید هنگام خرید به این قابلیت هم توجه کنید

جنس لایه ته زودپز:

اگر زودپز از جنس استیل ضد زنگ خریداری می کنید، به دنبال مدلی باشید که دارای لایه زیرین از جنس بی متال (دو فلزی) یا تری متال (سه فلزی) باشد. نوع معمول آن سطح زیری با لایه آلومینیوم می باشد.

این لایه ها از پخت غیریکنواخت و سوختگی غذا جلوگیری می کنند و موجب پخش یکنواخت گرما برروی سطح زیرین زودپز می شوند، و همچنین پاک کردن زودپز را آسان می کنند.

حفظ ارزش غذایی

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که استفاده از زودپز باعث حفظ ویتامین و عناصرمغذی می شود. زمانی که در حالت معمولی غذای شما به مدت ۶ ساعت بر روی اجاق گاز می باشد

ممکن است برخی از ویتامین های غذا از بین رفته و ارزش مغذی آن بخار شود. اما به کمک زودپز شما می توانید اکثر ویتامین ها را حفظ کرده و غذای سالم تری میل کنید.

یار محیط زیست

دستگاه بخارپز یار محیط زیست می باشد بدین معنی که در زمان و انرژی صرفه جویی می کند ، در مجموع شما با مصرف کمتر گاز یا برق می توانید غذای خود را طبخ کنید.

زودپز برقی یا غیر برقی:

زودپز های سنتی اغلب به صورت غیر برقی بوده اند اما امروزه زودپز های برقی که معمولا چند کاره هم هستند در بازار موجود می باشد. شما می توانید با توجه به نیاز خود یکی از این مدل ها را انتخاب کنید.

زودپز

زودپز

تلویزیون ال ای دی شهاب LED24SH201N1

تلویزیون ال ای دی سام الکترونیک مدل UA50T5050TH

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *