مایکروویو

خصوصیات مایکروویو خوب

ماکروویو

اصولا لوازم برقی آشپزخانه برای این هستند که آشپزی را سریع‌تر و ساده‌تر کنند. به عبارت دیگر با خرید این لوازم دستیارانی کاربلد در آشپزخانه خود خواهید داشت که تا حد خوبی خیال‌تان را بابت انجام سریع‌تر کارهای خانه راحت می‌کنند. یکی از کاربردی‌ترین لوازم برقی آشپزخانه اجاق مایکروفر یا مایکروویو است که در پختن و گرم کردن غذاها، به بهترین شکل به شما کمک می‌کند.

نکاتی که باید پیش از خرید مایکروویو بدانید

اندازه

هنگام خرید مایکروویو باید دقت کنید دستگاهی را انتخاب کنید که هم پاسخگوی نیاز شما در پخت‌وپز باشد و هم با فضایی که در اختیار دارید تناسب داشته باشد.

در خرید ماکروفرهای رومیزی می‌توانید طول و عرض و ارتفاع فضای موردنظرتان را اندازه بگیرید و با ارتفاع، عرض و عمق بیرونی مدل موردنظرتان مقایسه کنید. ماکروفرها سایزهای مختلفی دارند که معمولا از ۲۵x۴۵x۳۵ سانتی‌متر تا ۳۵x۶۰x۵۰ سانتی‌متر را شامل می‌شوند.

از اندازه داخلی یا به عبارت بهتر ظرفیت داخلی مایکروویو هم نباید غافل شوید. اندازه خارجی لزوما متناسب با ظرفیت داخلی نیست. پس هنگام خرید، فارغ از اندازه بیرونی دستگاه، ظرفیت داخلی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید با نیاز شما هم‌خوانی دارد.

توان مصرفی

توان مصرفی مایکروویوها ارتباط مستقیمی با قدرت آن‌ها دارد. معمولا هرچه توان مصرفی دستگاه بالاتر باشد غذای شما را سریع‌تر و یکنواخت‌تر می‌پزد. توان مصرفی اکثر ماکروفرها بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ وات است.

دستگاه‌های گران‌تر و بزرگ‌تر معمولا توان بیشتری هم دارند. پس اندازه و قیمت معمولا نکات تعیین‌کننده‌ای در قدرت ماکروفرتان هستند که باید هنگام خرید مایکروویو به آن‌ها توجه داشته باشید.

دیفراست

پس از توان مصرفی باید به تعداد سنسورها و سیستم دیفراست (از حالت یخ زده خارج کردن غذا) توجه شود.

لیتر/ فوت

اگر از مایکروویو زیاد برای آماده کردن غذا استفاده می کنید، بهتر است از مدل های بزرگتر بین ۱ تا ۲٫۲ فوتی استفاده کنید. اما اگر برائ یکی دو نفر از ماکروفر استفاده می کنید دستگاه با لیتر کمتر کار شما را راه می اندازد.

داخل مایکروفرها مدل کوچک تقریبا بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر فضا وجود دارد. نکته: حتما دقت کنید که یک بشقاب غذاخوری روی صفحه گرد آن جای گیرد. سایز بزرگ از ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر هستند.

پخت چند مرحله ای

این قابلیت به طور تدریجی غذا را از حالت یخ زده خارج می کند و از پخت ناقص و کناره ای (پخت بیشتر کناره های غذا) جلوگیری می کند.

مکان

انتخاب محل قرارگیری مایکروفر اولین و مهم‌ترین فاکتوری است که باید در هنگام خرید در نظر بگیرید. بهتر است پیش از آنکه برای خرید اقدام کنید جای قرار دادن آن را در آشپزخانه مشخص کنید.

همچنین باید به اندازه ماکروفر نیز توجه کنید ماکروفرهای بزرگتر در هر بار پخت مقدار ماده غذایی بیشتری در خود جای می دهند.

برنامه پخت

مایکروویوهایی که برنامه پخت دارند به شما کمک می‌کند تا تنها با زدن یک دکمه دستگاه را متناسب با استفاده‌ای که از آن می‌خواهید بکنید، تنظیم کنید و بهترین گزینه را برای استفاده موردنظرتان به صورت پیش‌فرض در خود دارد.

هر برنامه پخت متناسب با غذای مربوط به آن برنامه، زمان و دمای پخت را به صورت خودکار تنظیم می‌کند و با انتخاب آن برنامه بهترین عملکرد دستگاه برای پخت آن غذا انتخاب می‌شود و دیگر لازم نیست نگران خام ماندن یا سوختن غذای‌ خود باشید!

به عنوان مثال برخی از این برنامه‌ها عبارتند از برنامه پخت پیتزا، ماهی، پاستا، سیب‌زمینی، سبزیجات، گوشت و غیره. برخی از دستگاه‌ها از این غذاها هم فراتر رفته‌اند و حتی برای غذاهای ایرانی نظیر برنج، ته‌چین، قورمه‌سبزی، کباب تابه‌ای، کوکو سبزی، قیمه و … هم برنامه دارند.

سنسور پخت غذا

ابتدا از خود بپرسید برای پخت چه غذایی از مایکروویو استفاده می کنید. آیا معمولاً از آن برای پاپ کورن ، سیب زمینی پخته شده ، سوپ ، پیتزا و مواد غذایی مشابه استفاده می کنید؟

در این صورت ، ممکن است از مایکروویو را بخواهید که دکمه های حسگر لمسی را ارائه دهد که به طور خودکار تشخیص دهد که چقدر زمان لازم است تل این غذاها را با توان مناسب به طور صحیح طبخ کنند.

وات زیاد

وات مایکروویو میزان گرم شدن غذا را مشخص می کند. برخی از آنها دارای وات ۳۳۰ هستند اما این ها خیلی قدرتمند نیستند. برای به دست آوردن کارآمد ترین قدرت پخت و پز ، به دنبال مدل هایی با حداقل ۱۰۰۰ وات باشید.

حتی برخی از مایکروفرهای با قیمت متوسط از میزان وات بالایی نیز برخوردار هستند ، بنابراین مجبور نیستید هزینه زیادی را برای داشتن یک مایکروفر با وات زیاد پرداخت نمایید.

فیلتر

اگر مایکروویو شما به هر نوعی به بیرون متصل نشده است، برای بازیافت هوا و از بین بردن بخار و بو به یک فیلتر نیاز دارد. فیلترهای زغالی یک لوازم جانبی رایج است تا بتوان به وسیله آن هوا و بوی بد مایکروویو را از بین برد و خانه بوی غذا به خود نگیرد.

گریل

این روزها تولید‌کنندگان به سمت تولید مایکروویوهایی می‌روند که هر چه بیشتر کاربردهای یک اجاق کامل را به خریداران ارائه کنند. یکی از این قابلیت‌ها گریل است؛

می‌توانید در انتهای مراحل پخت، با استفاده از گرمای مستقیم غذاهای‌تان را خوشمز‌ه‌تر و برشته‌تر کنید. همچین برخی ماکروفرها در کنار قابلیت گریل کردن، سیستم جوجه‌گردان هم دارند. بسته به سلیقه غذایی خودتان می‌توانید این گزینه‌ها را هم در انتخاب‌تان در نظر بگیرید.

ابعاد

اندازه پیشخوان آشپزخانه شما چقدر است؟ حجم مواد غذای که قصد دارید با مایکروفر گرم‌کنید چقدر است؟ این‌ها سؤالاتی است که باید قبل از انتخاب و خرید به آن‌ها پاسخ دهید.

قبل از اینکه به سراغ خرید بروید محل موردنظر را که قصد قرار دادن مایکروفر در آشپزخانه رادارید انتخاب کرده و طول و عرض و ارتفاع آن را اندازه‌گیری کنید. بدین ترتیب در هنگام خرید می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین مدل را با توجه به فضایی که در اختیاردارید انتخاب کنید.

در مورد گنجایش فضای داخلی نیز باید به این نکته اشاره کرد که ابعاد مایکروفر هیچ ارتباطی با گنجایش داخل آن ندارد. یعنی بزرگ‌تر بودن اندازه مایکروفر همیشه به معنی جادارتر بودن نیست.

کانوِکشن (Convection)

کانوکشن یکی از کاربردی‌ترین عملکردهای مایکروویوهای نسل جدید است که باعث می‌شود غذاها سریع‌تر و یکنواخت‌تر پخته شوند. به این صورت که در قسمت پشتی دستگاه فن‌هایی تعبیه شده که گرمای تولید شده توسط المنت‌های برقی ماکروفر را به گردش در می‌آورند

و گرما به صورت یک‌نواخت به همه قسمت‌های غذا منتقل می‌شود. این قابلیت کمک می‌کند تا پخت غذاهایی مثل پیتزا، کیک و غذاهایی که مغزپخت شدن در آن‌ها مهم است به شکل مناسب‌تری توسط ماکروفر صورت گیرد.

پس اگر می‌خواهید با ماکروفرتان غذاهای متنوع و خوشمزه درست کنید، توجه داشته باشید که دستگاهی که می‌خواهید بخرید به این قابلیت مجهز هست یا خیر.

مایکروویو

مایکروویو

تلویزیون سونیا مدل S-65KD7960

ساندویچ ساز کلاسی تاچ CT-1835

سرویس قابلمه چدن گرانیتی SPS-STAR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *