زودپز

ویژگی های زودپز خوب

زودپز

زودپز، دیگی است که غذا را تحت فشار بخار آب و در زمان کمی می پزد. این دیگ های محبوب می توانند کاری کنند که غذا ظرف مدت بسیار کوتاهی نسبت به ظروف معمولی، پخته شود.

با آیتک کالا در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

بررسی

زودپز یکی از محصولات خانگی می باشد که شما می توانید برای طبخ غذا آن را خریداری کنید تا غذا را در سریع ترین زمان ممکن برای شما طبخ کند. از جمله غذاهایی که در ایران بسیار پرطرفدار است قرمه سبزی و آبگوشت می باشد که مادرها و مادربزرگ ها این غذاها را به صورت حرفه درست می کنند.

در زمان های گذشته برای پخت این غذاها زمان و مراحل زیادی پشت سر گذاشته می شد ، از صبح می بایست مواد آماده شده و بعد از سپری شدن چندین ساعت غذا آماده می شد.

امروزه سبک زندگی ها کمی تغییر کرده است و خیلی از افراد به دلیل مشغله های فراوانی که دارند بیرون از منزل هستند و زمان کافی برای آشپزی کردن طولانی مدت را ندارند ، به همین دلیل استفاده از زودپز مورد نیاز است. زودپز دارای قابلیت های فراوان بوده و در برندهای متفاوت وجود دارد.

می خواهیم در این پست از وبلاگ در مورد راهنمای خرید زودپر و پرفروش ترین زودپزها در ایران مطالبی را برای شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم.

روش عملکرد دستگاه زودپز بدین صورت می باشد که آب موجود در دستگاه باعث تبدیل شدن به بخار می شود و بخار ایجاد شده باعث می شود تا پخت غذا با سرعت بیشتری انجام شود.

افزایش بخار باعث می شود تا حرارت و فشار درون ظرف بیشتر شده و در انتها غذا خیلی سریع آماده شود ، باید دقت کنید که در این روش نیز تمامی خاصیت های غذا حفظ می شود.

تصورات اشتباهی در این باره وجود دارد که خیلی از افراد تصور می کنند که پختن غذا با زودپز باعث می شود تا مواد مغذی آن از بین برود اما باید بدانید این گونه نیست و تمامی خاصیت غذا حفظ می شود.

اندازه و ظرفیت زودپز:

اندازه مناسب برای شما به تعداد نفراتی که برای‌شان غذا درست می کنید و به مقدار استفاده تان از زودپز بستگی دارد. دقت داشته باشید مقدار گنجایشی که برای زودپزها اعلام می شود برابر با ظرفیت کامل آن هاست.

اما در واقع برای پختن غذا می توانید نصف یا نهایتا دو سوم از ظرفیت کامل آن را استفاده کنید. هرگز بیشتر از دو سوم ظرفیت زودپز را پر نکنید؛ از آنجایی که فرآیند پخت با جوش آمدن و قُل زدن همراه است ممکن است منجر به مسدود شدن خروجی بخار شود و خطر ایجاد کند.

ظرفیت های مختلف زودپزها را می توان به شرح ذیل دسته بندی کرد:

زیر ۵ لیتر که برای افراد مجرد یا خانواده های ۲ یا سه نفره مناسب است.

۵ تا ۷ لیتر که برای خانواده های ۳ تا ۶ نفره گزینه خوبی است.

۷/۵ تا ۱۰ لیتر؛ اندازه ایده‌آل برای خانواده‌هایی که بیش از ۶ نفر جمعیت دارند، یا افرادی که قصد دارند غذای بیشتری درست کنند و در فریزر نگه دارند.

بیشتر از ۱۰ لیتر؛ بیشترین ظرفیت زودپز که برای استفاده در مهمانی ها مناسب است و می توان برای بیش از ۱۵ نفر در آن غذا پخت.

غذای خوش عطر و خوش طعم

با روش طبخ غذا توسط زودپز شما هیچ مزه ای را از دست نخواهید داد ، در حقیقت شما می توانید به راحتی با کمک این دستگاه غذای خود را طبخ کنید و از طعم آن لذت ببرید. خیلی از افراد شایعات بی اساسی در مورد زودپز شنیده اند که در مورد استفاده از این دستگاه تردید دارند ،

ولی باید بدانید که جای نگرانی نیست و امروزه فناوری های گوناگونی در ساخت زودپز وجود دارد که باعث ارتقای سطح ایمنی دستگاه شده است. پیشرفت تکنولوژی به گونه ای می باشد که به راحتی می توان از زودپز استفاده نمود.

سعی کنید در هنگام خرید زودپزی را انتخاب کنید که دارای کیفیت بالا بوده و همچنین گارانتی معتبر داشته باشد. در ادامه می خواهیم توضیحات بیشتری در مورد این دستگاه به شما ارائه کنیم.

دو نوع زودپز برای انتخاب وجود دارد که بدین شرح است:

زودپز های گازی

مدل مذکور برای پخت غذا نیاز به اجاق گاز دارد و دارای منبع انرژی جداگانه ای نیستند. زمانی که زودپز را روی حرارت شعله اجاق گاز قرار می دهید ، کار خود را آغاز کرده و وقت زیادی را برای راه اندازی نیاز ندارد.

در این دستگاه ها حرارت به شکل دستی توسط پیچ های شعله های اجاق گاز قابل تنظیم می باشد. این زودپزها تایمری نیستند و شما باید مراقب استفاده از آن باشید. عمر این دستگاه ها به نسبت انواع برقی آن بیشتر است. بهتر است برای تهیه این نوع اجاق ها از استیل ضد زنگ استفاده کنید.

زودپز های الکتریکی

استفاده از این مدل ها آسان تر از مدل بالا می باشد ، شما می توانید اندازه حرارت را به راحتی تنظیم کنید و توسط تایمر مخصوص زمان لازم برای پخت و پز را محاسبه کرده و تنظیم کنید.

این امر باعث می شود تا بدون دلواپسی غذا را طبخ کنید. سطح فشار این مدل از زودپزها کمتر از مدل های گازی می باشد و مدت زمان بیشتری برای طبخ غذا وجود دارد. این مدل ها به اندازه مدل های گازی عمر نمی کنند ولی در صورت خرید برند مناسب کیفیت آن بی نظیر است.

نکات مهم در هنگام خرید زود پز

در صورت امکان از زودپزهایی استفاده کنید که قفل ایمنی دارند.در برخی از زودپزهای قدیمی این امکان وجود داشت که بعد از بالا رفتن فشار بخار داخل ظرف، در زودپز به طور ناگهانی باز شود و ایجاد حادثه کند.

با در نظر گرفتن نکات ایمنی، زودپزهای جدید طوری طراحی شده اند که مجهز به قفل داخلی هستند و تا زمانی که بخار آب داخل ظرف وجود دارد امکان باز شدن درب را به شما نمی دهدتا مبادا فشار زیاد بخار موجب آسیب دیدن شما شود.

علاوه بر حجم و ظرفیت زودپز، به طرح وشکل ظاهری ان هم توجه کنید. بهتر است زودپزهایی را انتخاب کنید که یک دسته بلند در یک سمت و دسته کوتاهی در سمت دیگر دارند چون در این صورت امکان باز و بسته کردن در راحت تر بوده

و حمل و نقل و جا به جا کردن ظرف بهتر انجام می شود. در ضمن بلند بودن دسته موجب می شود دسته ظرف خیلی داغ نشود و هنگام برداشتن ظرف ناگهان از دست تان رها نشود.

زودپز

زودپز

تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل UA43T5500TH

چای ساز سام مدل TM-A411W

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *