تلویزیون

انواع مختلف تلویزیون های LED

تلویزیون ال ای دی

تلویزیون ال ای دی ؛ تلویزیون های ال ای دی (نامی که شرکت های سامسونگ، توشیبا، فیلیپس و ال جی از آن استفاده کرده اند) نام تلویزیون LCD است که بجای لامپ فلورسنت از سیستم نورافشانی LED استفاده می کند.

البته این تلویزیون ها بطور ۱۰۰ درصد LED نیستند و نباید این نام به آن ها اطلاق شود. نمایشگرهای واقعی LED همچنان برای نمایشگرهای بزرگ در استادیوم ها و اهداف تجاری استفاده می شود.

ما در اینجا قصد داریم بهترین تلویزیون های ال ای دی را به شما معرفی کنیم تا با کارایی و کارکرد بهتر آن ها آشنا شوید.

تلویزیون LED

تلویزیون ال ای دی در واقع همان تلویزیون LCD است اما کمی پیشرفته تر است و در واقع ای تلویزیون ها LED LCD هستند. تلویزیون های LCD قدیمی برای روشن کردن صفحات کریستال مایع از منبع نوری در پشت پنل خود استفاده می کردند.

معروف ترین تلویزیون LCD که روانه بازار شد از ماده فلوئورسنت در پشت پنل خود استفاده می کرد که به CCFL معروف شد. در تلویزیون های LCD جدید به جای ماده فلوئورسنت از LED برای روشن کردن کریستال های مایع استفاده می شود.

در واقع عبارت LED TV به معنای یک تلویزیون LCD با نور پس زمینه LED است در تلویزیون های جدید ال ای دی این لامپ ها با LED ها و LCD ها جایگزین شده اند.

در واقع لامپ light-emitting diode یا به صورت مخفف LED همان لامپ های ال سی دی هستند، اما نور پس زمینه در آن ها ال ای دی است. لامپ ها در پنل پشتی تلویزیون قرار گرفته اند و ردیف شدن آن ها در کنار هم سبب ایجاد نمایشگری با ضخامت نه چندان زیاد شده است.

میزان نور ارائه شده و با توجه به صحنه ها سبب ایجاد صحنه هایی واقعی خواهد شد، این میزان نور از طریق رنگ پیکسل و میزان نور ارائه شده تنظیم خواهد شد.

میزان عمر لامپ های LED بین ۳۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ ساعت خواهد بود و پس از اتمام این زمان با تغییراتی در میزان نور پس زمینه و سطح روشنایی همراه خواهد بود.

نمایشگر های LED

تلویزیون LED ؛ به دلیل اینکه لامپ‌های LED نمی‌توانند نور سفید خالص تولید کنند استفاده از این تکنولوژی در تولید مانیتور با اختلال روبه‌ رو شده است.

از این لامپ‌ها در ساخت تابلوهای تبلیغاتی لامپی که در سطح شهر موجود است استفاده می‌شود و مانیتوری که از لامپ‌های LED در ساخت آن ها استفاده شده باشد وجود ندارد.

LED، یک تکنولوژی جدید است که از نظر کارایی تفاوت چندانی با تکنولوژی سابق مانیتورها ندارد و مزیت مهم آن برگشت‌ پذیری به چرخه طبیعت است. اپل به منظور حمایت از محیط‌ زیست، قصد دارد از موادی در تولید کالاهای خود استفاده کند که به طبیعت برگشت‌ پذیر هستند.

به همین منظور به جای استفاده از پلاستیک در تولید محصولاتش از آلومینیوم و تیتانیوم استفاده می‌کند و در تولید مانیتورهایش نیز قصد دارد از لامپ‌های LED استفاده کند.

با آیتک کالا در این مقاله همراه باشید تا با انواع تلویزیون های ال ای دی آشنا شوید.

Full-array یا Full-LED با تاریکی موضعی(با Local Dimming)

تلویزیون ال ای دی ؛ در حال حاضر بهترین نوع تلویزیون های LED به شمار می روند و در واقع بهترین انتخاب LED است، LED ال ای دی ها در تمام سطح پشتی پنل چیده شده اند اما شدت روشنایی و یا تاریکی هر نقطه از صفحه توسط LED ها به صورت جداگانه قابل کنترل است.

کیفیت تصویر: سطح رنگ مشکی بسیار بالاتر و بهتر است و تصاویر با کیفیت بهتری نسبت به LCD ها نمایش داده می شوند. اما در برخی موارد روشنایی نور LED ها پخش می شود و یا بیشتر از حد تابیده می شوند و در نتیجه تاثیر منفی بر نقاط کناری می گذارد

و برخی نقاط مشکی را خاکستری تیره نمایش می دهد البته این مشکل در مدل های مختلف شدت کم و زیاد دارد و در بسیاری از مدل های امروز آنقدر کم است که اصلا قابل تشخیص نیست.سونی تلویزیون های Full-Array با Local Dimming خود را Intelligent Peak LED Backlight نام گذاری می کند.

Full-array یا Full LED بدون تاریکی موضعی (بدون Local Dimming)

تلویزیون LED ، تعداد بسیار کمی از تلویزیون های LED از این نوع پنل استفاده می کنند ولی بسیاری از مردم با مفهوم آن آشنا هستند این نوع تلویزیون ها شبیه تلویزیون های LCD اصلی هستند با این تفاوت که بجای CCFL نور پس زمینه توسط LED ایجاد می شود.

در Full-array یا Full LED تمام LED ها در سرتاسر پشت پنل LCD چیده شده اند.کیفیت تصویر: تغییر چندانی با تلویزیون های استاندارد LCD ندارد.

Edge-lit یا Edge-LED بدون تاریکی موضعی

تلویزیون ال ای دی ؛ اکثر تلویزیون های LED امروزی از این نوع هستند اولین مدل Edge-LED یا Edge-lit در سال ۲۰۰۹ توسط سامسونگ معرفی شد مشخصه اصلی این نوع تلویزیون های LCD باریک بودن آن ها است (کمتر از یک اینچ ضخامت دارند).

وزن این تلویزیون ها نیز بسیار کم است و آن ها را مناسب نصب برروی دیوار می کند. برخلاف Full-LED ها در Edge-LED تمام LED ها در در لبه های پنل قرار دارند و در سرتاسر پشت پنل گسترده نشده اند اما LED ها قادرند نور را به مرکز و سطوح دیگر صفحه بتابند این عمل را Light Guide می نامند.

کیفیت تصویر: برتری زیادی نسبت به LCD های معمولی ندارند و برخی از این مدل ها مشکلاتی نظیر عدم تابش یکسان به نقاط مختلف صفحه را دارند یعنی روشنایی تصویر درلبه ها بیشتر و در وسط صفحه کمتر است.

Edge-lit یا Edge-LED با تاریکی موضعی (با Local Dimming)

تلویزیون ال ای دی ؛ این نوع LED TV ها در سال ۲۰۱۰ معرفی شدند در حال حاضر برخی از مدل های سامسونگ، ال جی و سونی با پنل Edge-lit با Local Dimming عرضه شده اند.

ایده بکار گرفته شده در این تلویزیون ها امکان خاموش کردن برخی از قسمت های صفحه به صورت مجزا و مستقل است البته بدون استقاده از LED در پشت آن منطقه ها چون در Edge-lit یا Edge-LED ال ای دی ها فقط در لبه های پنل قرار دارند.

کیفیت تصویر: مشکل یکسان نبودن روشنایی و شدت نور در سرتاسر پنل در این نوع از Edge-LED ها نیز وجود دارد و لبه های تلویزیون روشن تر از وسط صفحه است و کیفیت تصویر نیز به خوبی Full-LED با تاریکی موضعی نیست.

مشکل عدم یکنواختی نور در Edge-LED واقعه کاسته شده است و به راحتی قابل تشخیص نیست. سونی تلویزیون های Edge-LED با Local Dimming خود را Dynamic Edge-LED نام گذاری می کند.

تلویزیون ال ای دی

تلویزیون ال ای دی

تلویزیون ال ای دی شهاب مدل ۲۴SH81N1

ماشین اصلاح مک استایلر مدل MC-031

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *