تلویزیون

تلویزیون های LED

تلویزیون ال ای دی

تلویزیون LED ؛ تلویزیون های ال ای دی (نامی که شرکت های سامسونگ، توشیبا، فیلیپس و ال جی از آن استفاده کرده اند) نام تلویزیون LCD است که بجای لامپ فلورسنت از سیستم نورافشانی LED استفاده می کند.

البته این تلویزیون ها بطور ۱۰۰ درصد LED نیستند و نباید این نام به آن ها اطلاق شود. نمایشگرهای واقعی LED همچنان برای نمایشگرهای بزرگ در استادیوم ها و اهداف تجاری استفاده می شود.

ما در این قسمت از آیتک کالا قصد داریم بهترین تلویزیون های ال ای دی را به شما معرفی کنیم تا با کارایی و کارکرد بهتر آن ها آشنا شوید.

تلویزیون LED ال ای دی چیست ؟

تلویزیون LED در واقع همان تلویزیون LCD است اما کمی پیشرفته تر است و در واقع ای تلویزیون ها LED LCD هستند. تلویزیون های LCD قدیمی برای روشن کردن صفحات کریستال مایع از منبع نوری در پشت پنل خود استفاده می کردند.

معروف ترین تلویزیون LCD که روانه بازار شد از ماده فلوئورسنت در پشت پنل خود استفاده می کرد که به CCFL معروف شد. در تلویزیون های LCD جدید به جای ماده فلوئورسنت از LED برای روشن کردن کریستال های مایع استفاده می شود.

در واقع عبارت LED TV به معنای یک تلویزیون LCD با نور پس زمینه LED است در تلویزیون های جدید ال ای دی این لامپ ها با LED ها و LCD ها جایگزین شده اند.

در واقع لامپ light-emitting diode یا به صورت مخفف LED همان لامپ های ال سی دی هستند، اما نور پس زمینه در آن ها ال ای دی است. لامپ ها در پنل پشتی تلویزیون قرار گرفته اند و ردیف شدن آن ها در کنار هم سبب ایجاد نمایشگری با ضخامت نه چندان زیاد شده است.

میزان نور ارائه شده و با توجه به صحنه ها سبب ایجاد صحنه هایی واقعی خواهد شد، این میزان نور از طریق رنگ پیکسل و میزان نور ارائه شده تنظیم خواهد شد.

میزان عمر لامپ های LED بین ۳۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ ساعت خواهد بود و پس از اتمام این زمان با تغییراتی در میزان نور پس زمینه و سطح روشنایی همراه خواهد بود.

مقایسه بین نمایشگر LED نسبت به LCD قدیم :

-تصویر در led بسیار روشن تر است و کنتراست بسیار بهتری دارد و نقاط سیاه در آن عمیق ترند.

-با سیستم نوردهی edge-led ضخامت آن ها بسیار کم است، به طوریکه led های موجود در بازار کمی بیش از ۲۵ میلی متر هستند!

-آن ها برق بسیار کمتری مصرف می کنند. در مقایسه بین led و lcd هم سایز، مصرف برقشان ۴۰ درصد کمتر است.

-طیف رنگ در آن ها وسیع تر است بخصوص وقتی از تکنولوژی نوردهی rgb-led استفاده شده باشد.

-فرکانس تغییر تصویر در آن ها بالاتر است.

-آلودگی محیط زیستی کمتری دارند. (تلویزیون ال ای دی)

نمایشگر های LED

تلویزیون LED ؛ به دلیل اینکه لامپ‌های LED نمی‌توانند نور سفید خالص تولید کنند استفاده از این تکنولوژی در تولید مانیتور با اختلال روبه‌ رو شده است.

از این لامپ‌ها در ساخت تابلوهای تبلیغاتی لامپی که در سطح شهر موجود است استفاده می‌شود و مانیتوری که از لامپ‌های LED در ساخت آن ها استفاده شده باشد وجود ندارد.

LED، یک تکنولوژی جدید است که از نظر کارایی تفاوت چندانی با تکنولوژی سابق مانیتورها ندارد و مزیت مهم آن برگشت‌ پذیری به چرخه طبیعت است. اپل به منظور حمایت از محیط‌ زیست، قصد دارد از موادی در تولید کالاهای خود استفاده کند که به طبیعت برگشت‌ پذیر هستند.

به همین منظور به جای استفاده از پلاستیک در تولید محصولاتش از آلومینیوم و تیتانیوم استفاده می‌کند و در تولید مانیتورهایش نیز قصد دارد از لامپ‌های LED استفاده کند.

تاریخچه تلویزیون LED

تلویزیون LED ؛ شرکت سونی اولین شرکتی بود که تلویزیون ال ای دی را به بازار عرضه کرد. تشخیص و ایجاد تمایز بین LCD که از طریق لامپ فلورسنت نوردهی می کند با LED که از دیودهای نورانی استفاده می کند بسیار مهم است

آنقدر که در انگلستان شرکت سامسونگ در تبلیغاتش اجازه ندارد از لفظ LED TV استفاده کند مگر این که توضیحی درباره شیوه نوردهی در آن به بیننده بدهد. در این تکنولوژی دیودهای پیشرفته و بسیار کوچکی در پشت پنل LCD گذاشته می شود.

شرکت سونی در مدل سونی براویا ی خود در سپتامبر ۲۰۰۸ از این تکنولوژی استفاده کرد. امروزه استفاده از LED بخاطر افزایش عمر نمایشگر و صرفه جویی انرژی به صرفه تر از نمایشگرهای پلاسماست.

همین طور در آن ها از جیوه نیز استفاده نشده است و در آن از عناصر دیگری مانند گالیوم و آرسنیک استفاده شده است. به دلیل وجود دیود نورانی که سرعت خاموش و روشن شدن در آن زیاد است،

خاموش و روشن شدن تصویر در این نمایشگرها به سرعت انجام می گیرد و به لحاظ علمی کنتراست بهتری دارد. آن ها می توانند وقتی LED خاموش است رنگ مشکی عمیق و وقتی روشن است، روشنایی بالایی ایجاد کنند.

تاریکی موضوعی یا Local Dimming

تلویزیون LED ؛ قابلیت تاریک کردن و یا روشن کردن موضعی صفحه باعث می شود رنگ سیاه، طبیعی تر و عمیق تر نمایش داده شود و در نتیجه نسبت کنتراست واقعی تصویر افزایش خواهد یافت.

مهمترین مشکل Local Dimming یا همان تاریکی موضعی، Blooming نام دارد این مشکل باعث می شود نور نقاط روشن بر روی نقاط تاریک تاثیر بگذارد یعنی نور تابیده شده به نقاط تاریک پخش می شود و بر تاریکی نقاط تاریک تاثیر می گذارد میزان و شدت این مشکل در تلویزیون های مختلف متفاوت است

مثلا این مشکل در تلویزیون ۴۶SV670U توشیبا قابل مشاهده است .مشکل Blooming ارتباط مستقیم با تعداد نقاط یا منطقه های Local Dimming دارد، چون تعداد منطقه های Local Dimming به تعداد LED ها نیست ولی تولید کننده ها این اطلاعات را منتشر نمی کنند.

در LCD های معمولی با نور پس زمینه CCFL و بسیاری از Edge-LED ها کل نورپس زمینه به یکباره تابیده می شود. برخی از تلویزیون های Edge-LED ال جی و سامسونگ با فناوری شبیه Local Dimming عرضه شدند، (تلویزیون ال ای دی)

سامسونگ برای مجزا کردن این فناوری از Local Dimming نام Precision Dimming را روی آن نهاده است این فناوری در تلویزیون های سری مدرن و گران قیمت سامسونگ مانند UNC8000 استفاده شده است.

ال جی نیز فناوری خود را LED Plus نام گذاری کرده است و سری های LH5500 و LX6500 مجهز به فناوری LED Plus هستند. هیچ کدام از این دو فناوری به خوبی Local Dimming کار نمی کند.

تلویزیون ال ای دی

تلویزیون ال ای دی

تلویزیون ال ای دی جی پلاس GTV-40JH412S

چای ساز سام مدل TM-A411W

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *