اجاق گاز

خصوصیات اجاق گاز خوب

اجاق گاز

آشپزخانه بدون اجاق گاز معنا و مفهومی ندارد. اجاق گاز مهم ترین وسیله در آشپزخانه به شمار می آید و باید بیش از بقیه وسایل در انتخاب آن دقت داشته باشید تا مطابق شرایط آشپزخانه مناسب ترین را انتخاب کنید.

اجاقگازها یکی از وسایل ضروری در خانه است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی با نمونه های مدرن آن مواجه می شویم.

خرید اجاق گاز

به علت استفاده روزانه و زیاد از اجاق گاز ، این وسیله باید به دقت انتخاب شود و دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی باشد . در انتخاب اجاق گاز علاوه بر کیفیت ، بودجه، فضا و ترجیحات شخصی شما تا حد زیادی تاثیرگذار خواهد بود.

در بازار لوازم خانگی اجاق گازها از تنوع زیادی برخوردارند و از شکل های مستطیل همیشگی، به سمت اشکال هندسی چندضلعی و حتی دایره و نیم دایره سوق یافته اند.

در این بخش از کار و زندگی آیتک کالا شما را با ویژگی های اجاقگازهای مختلف آشنا می کنیم و نکات مهمی را برای انتخاب بهتر اجاق گاز ارائه می دهیم.

این محصول را می توان از برخی جهات بررسی کرد در زیر به آنها اشاره شده است.

– تعداد شعله: تک شعله، دو شعله، سه شعله، چهار شعله، پنج شعله، شش شعله

– ظاهر: اجاق گاز توکار یا اجاق گاز صفحه ای، اجاق گازمبله، اجاق گاز رومیزی

– کارکرد: اجاق گازی،اجاق برقی و اجاق گازی برقی.

راهنمای خرید اجاق آشپزی:

انتخاب درست یک اجاق گاز بستگی به فضایی که شما دوست دارید در آن آشپزی کنید دارد. وقتی ما زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می کنیم انتخاب درست یک اجاق برای خانه اهمیت زیادی دارد.

راهنمای خرید اجاق گازی که در اختیار شما قرار داده ایم نکاتی که باید قبل از خرید اجاق گازهای مبله یا توکار در نظر بگیرید را بیان می کند و به شما برای انتخاب درست محصول مورد نظرتان کمک می کند،

چه برای اولین بار می خواهید اجاقگاز بخرید یا اینکه قصد تعویض اجاق گاز قدیمی خود را با مدل جدید دارید.

از نکات مهم دیگر خرید اجاق ، نوع سوختی است که در اختیار دارید، اگر به سوخت گاز طبیعی یا گاز مایع دسترسی دارید از انواع اجاق های گازی می توانید انتخاب کنید و اگر دسترسی شما به برق است که می توانید اجاق برقی بخرید.

اجاق هایی که برای آشپزی تولید و ساخته شده اند، در انواع مدل های مختلف هستند که شامل: اجاق های تمام گازی (در دو نوع مبله و رومیزی)، اجاق های تمام برقی، اجاق های دوگانه سوز (گاز و فر برقی).

عوامل مهم اولیه برای خرید

به‌طورکلی، اجاق  گاز باید با نیازهای شما برای پخت‌وپز متناسب باشد. خواه یک آشپز حرفه‌ای هستید یا مبتدی، تنها زندگی می‌کنید یا در خانواده‌ای پرجمعیت، نوع اجاق گاز انتخابی شما پاسخگوی انتظارات‌تان باشد. برای این منظور باید ویژگی‌های زیر را مدّنظر داشته باشید:

۱. نوع

اجاق  گاز بسته به سیستم اشتعالی که در آن تعبیه شده است، می‌تواند از نوع پیلوت‌دار سنتی باشد یا از نوع الکتریکی پیشرفته. نوع پیلوت‌دار جریان ثابتی از گاز را فراهم می‌کند تا شعله را روشن نگه دارد و به این ترتیب بیش‌ازحدِ نیاز انرژی مصرف می‌کند.

اما نوع الکتریکی آن از جریان الکتریکی استفاده می‌کند که در ابتدای چرخه گرمایی روشن می‌شود و دیگر نیازی به جریان مداوم ندارد، بنابراین میزان مصرف انرژی آن کمتر است.

۲. اندازه

اندازه اجاق که می‌خواهید بخرید تا حد زیادی به اندازه آشپزخانه، میزان پخت‌پز روزانه و نیز تعداد افراد خانواده‌تان بستگی دارد.

اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و می‌خواهید به شکل بهینه از فضای آشپزخانه استفاده کنید، اجاق گازهای توکار صفحه‌ای فضای کمتری را نسبت به اجاق گازهای ایستاده (مبله) اشغال می‌کنند.

این نوع اجاقگازها به فضای آشپرخانه‌تان ظاهر مدرن‌تری خواهند داد. بااین‌حال توجه داشته باشید این اجاق گازها فر ندارند و اگر به شیرینی‌پزی و پختن کیک‌های خوشمزه علاقه دارید، باید فر یا تُستر را جداگانه خریداری کنید.

اگر تعداد افراد خانواده‌تان کم است،با تعداد شعله‌های کمتر مناسب‌تر است. به‌عنوان مثال در خانواده ۳ یا ۴ نفره اجاق گاز دو شعله پاسخگوی نیازهای خانواده است و فضای کمتری را هم اشغال می‌کند. (البته اگر مدام مهمان ندارید.)

اجاق گازهای رومیزی هم برای آشپزخانه‌های کوچک گزینه مناسبی هستند، اما معمولا از همه مدل‌های دیگر گران‌ترند.

در صورتی‌که می‌خواهید حتما از اجاق گاز مبله استفاده کنید، فضای آشپزخانه را اندازه بگیرید. اگر قرار است بین دو کابینت قرار بگیرد باید به دقت اندازه‌گیری را انجام بدهید. به‌طور معمول اندازه اجاق گازهای ایستاده حدود ۳۰ اینچ یا ۷۵ سانتی‌متر است، اما مدل‌های باریک‌تر و عریض‌تر از آن هم وجود دارد.

۳. توان حرارتی

هنگام خرید اجاقگاز به توان حرارتی آن توجه کنید. توان حرارتی این محصول میزان گرمایی است که از شعله‌ها خارج می‌شود و واحد اندازه‌گیری استاندارد آن بی‌تی‌یو بر ساعت است.

(بی‌تی‌یو به معنای واحد حرارتی بریتانیا به ازای هر ساعت است و به‌شکل BTU/hr نوشته می‌شود). در ایران این توان حرارتی بر اساس کیلووات در نظر گرفته می‌شود.

خروجی حرارت شعله‌ها در اجاق استاندارد به ازای هر ساعت از ۵۰۰۰ تا ۱۲,۵۰۰ BTU (معادل ۱,۴ کیلووات تا ۳,۶ کیلووات) متغیر است.

معمولا ایده‌آل‌ترین توان حرارتی برای هر شعله در اجاق گازهای خانگی ۲,۰۵ کیلووات (معادل  ۷۰۰۰ BTU) است. توان حرارتی بالاتر از این مقدار، بیشتر برای رستوران‌ها مناسب است.

بااین‌حال، معمولا اجاق گازها دارای شعله‌هایی با توان حرارتی یکسان نیستند و توان بعضی شعله‌ها از ۰,۸۷تا ۱,۴ کیلووات (معادل ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ BTU) است.

بعضی اجاق گازها یک شعله بسیار قوی‌تر با حدود ۳,۵ کیلووات دارند. البته لزوما این‌طور نیست که هرچه توان حرارتی اجاق گاز بالاتر باشد، بهتر است.

توان حرارتی بالاتر گرمای بیشتری به غذا می‌رساند و بنابراین مدت زمان پخت غذا کاهش می‌یابد، اما کنترل گرما هم در این شعله‌ها دشوارتر است؛ زیرا معمولا این شعله‌ها را نمی‌توان به اندازه کافی کم یا به اندازه دلخواه تنظیم کرد.

۴. جنس

هنگام خرید اجاق گاز باید به جنس آن هم توجه کنید. به‌طورکلی، اجاق گازها در انواع زیر تولید می‌شوند:

  • تمام استیل: بیشتر اجاق از فولاد ضد زنگ (استیل) ساخته می‌شوند، زیرا محیط آشپزخانه معمولا پر از بخار آب است و سبب زنگ‌زدن فلزاتی مانند آهن می‌شود. حتی اگر بدنه اجاقگازهای استیل به شدت گرم شود، باز هم مقاومت زیادی دارد و به آن آسیبی نمی‌رسد.
  • استیل – شیشه‌ای: صفحه این اجاق شیشه‌ای است، اما لبه‌های آنها استیل است. این اجاق گازها هم به دلیل ترکیب شیشه و فلز زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می‌بخشند و در عین حال از دوام و مقاومت خوبی برخوردار هستند.
  • شیشه‌ای: این اجاق از شیشه بسیار مقاوم نسبت به گرما ساخته شده‌اند و جلوه بسیار زیبایی دارند. بااین‌حال نگهداری و تمیز نگه داشتن این اجاق گازهای ظریف و زیبا دشوارتر است.
اجاق گاز

اجاق گاز

جارو شارژی سایا مدل HVC-414

کتری برقی سایا مدل Steamo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *