بخارپز

خصوصیات بخار پز خوب

پخارپز

امروزه استفاده از بخارپزها رایج شده است و یک روش ایده آل و بهداشتی برای پخت سبزیجات می باشد که باعث حفظ ارزش غذایی شده و یک غذای رژیمی سالم را به شما تحویل می دهد.

شما می توانید از دستگاه بخارپز برای طبخ گوشت ، مرغ و … استفاده کنید. همچنین برای گرم کردن غذا نیز می توانید از بخارپز کمک بگیرید. بخارپز باعث می شود تا با سرعت عالی غذای مصرفی شما بخارپز شده و احساس یک غذای رژیمی را داشته باشید.

در دنیایی که تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت می باشد دستگاه های مختلفی برای بخارپز نمودن غذا وجود دارد که یک لوازم خانگی مفید برای تمامی منازل است.

در مدل های ساده تر این دستگاه سبدهای استیلی وجود دارد که به شکل پره های سوراخ دار هستند و داخل قابلمه قرار گرفته می شود تا به کمک بخار ایجاد شده غذا به مرحله پخت برسد ، برخی از سبدها به شکل سیلیکونی هستند.

مدل دیگری وجود دارد که بسیار ساده بوده و می توان به عنوان بخارپزهای ماکروویو استفاده نمود. بخارپزهای گازی نیز وجود دارد که روی اجاق گاز قرار گرفته می شود

و بدین وسیله گرمای مورد نیاز برای تولید بخار فراهم می شود. محصولات گفته شده همگی خطر دارند و ممکن است باعث بخار شدن تمامی آب شود.

با آیتک کالا در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

زمان خرید بخارپز به چه مواردی توجه کنیم؟

نحوه خرید بخارپز و قیمت آن

قیمت بخارپز نسبت به بقیه تجهیزات آشپزخانه آن چنان هم بالا نیست اما چنان چه قصد دارید بخارپز مجهز به تایمر دیجیتال و امکاناتی مانند گزینه تاخیر و هم چنین  پلوپز داشته باشید، کمی نیاز به صرف هزینه بیش تر دارید.

درجه بندی آب در بخارپز

از مهم ترین اصول در خرید چنین دستگاهی برای کارهای آشپزی توجه به درجه آب است . از این رو شما باید به هنگام خرید به این نکته توجه کنید. یک بخار پز باید دارای درجه بندی مناسب و قابل مشاهده روی مخزن آب باشد. با این درجه بندی شما از پر شدن مخزن دستگاه اطلاع کسب می کنید.

فواید بخارپز کردن غذا

بخارپز کردن یکی از سالم ترین راه های تهیه غذا است. این روش از پخت، به روغن نیاز ندارد و با پخت آرام غذا، رطوبت و مواد مغذی آن را حفط می‌کند. این کار همچنین بسیار آسان است.

شما می‌توانید با خرید یک صافی ضدزنگ که به راحتی روی قابلمه جای می‌گیرد یا خرید ظرف های مخصوص بخارپز کردن غذا، به سادگی یک وعده غذای سالم آماده کنید.

هرچند اگر شما به شکل مداوم به سراغ غذاهای بخارپز می‌روید و می‌خواهید تنوع غذایی خود را بیشتر کنید؛ خرید یک بخازپز برقی بهترین گزینه است.

بخارپز های برقی نسبت به سایر محصولات آشپزخانه با قیمت بسیار مناسبی عرضه می‌شوند. شما می‌توانید یک بخارپز ساده را به قیمتی کمتر از ۱۰۰هزار تومان خریداری کنید و از آن به شکل روزانه برای پخت غذاهای سالم و مغزی بهره ببرید.

اگر بودجه‌ خود را کمی افزایش دهید به مدل‌های پیشرفته‌تری می‌رسید که با امکاناتی نظیر زمان‌سنج دیجیتال و دستور پخت های از پیش تعیین‌شده برای ساده‌کردن پخت انواع غذا عرضه می‌شوند.

تنها کافی است که غذا و آب را به بخارپز اضافه، زمان‌سنج را تنظیم کنید و دستگاه را تا پایان پخت تنها بگذارید.

اندازه

اکثر بخارپزها دارای سه ردیف ظرف، دارای حفره‌هایی برای عبور بخار هستند. این ظروف می‌توانند به طور جداگانه یا همزمان (برای پخت وعده‌‌های بزرگ‌تر) استفاده شوند.

همچنین می‌توان ظرف‌ها را در میانه‌ی پخت جابجا کرد و از این طریق حرارت پخت را به طور دلخواه تغییر داد. (به یاد داشته باشید که در زمان جابجاکردن ظرف‌ها از دستگیره استفاده کنید)

بعضی از پخارپزها از محفظه‌های قابل جداسازی استفاده می‌کنند که به شما اجازه می‌دهند فضای بیشتری برای پخت غذاهای بزرگ‌تر (مانند مرغ) فراهم کنید.

بعضی از مدل‌ها همچنین محفظه‌هایی با ابعاد مختلف دارند که در درون یکدیگر جای می‌گیرند. این ویژگی فضای مورد نیاز ظرف‌ها را کم می‌کند، اما دیگر نمی‌توان ظرف‌ ها را در میان پخت جابجا کرد.

زمان‌سنج‌

اکثر بخارپزها دارای تایمری ۶۰ دقیقه‌ای هستند که با چرخاندن آن می‌توانید زمان پخت را تعیین کنید. بخارپز های گران‌ تر به همراه زمان‌سنج‌های دیجیتال عرضه می شوند و دارای گزینه‌هایی مانند تاخیر شروع هستند که به برنامه‌ریزی بهتر پخت غذا کمک می‌کند.

نکته!

  1. بیش تر بخار پز های برقی آب مخزن را به صورت کامل استفاده نمی کنند و در صورت تمام شدن آب زنگ هشدارشان فعال می شود.
  2. هم چنین در زمان پخت غذا هم می توان به صورت مجدد به مخزن آب اضافه کرد.
  3.  برخی از بخار پز ها هم با دارا بودن یک ورودی آب کوچک این امکان را به شما می دهند که بدون خارج کردن ظرف ها مخزن را مجدد پر آب کنید.

اندازه بخارپز:

بخار پز ها معمولا دارای سه طبقه مجزا برای پخت انواع مواد غذایی به صورت جداگانه می باشند. بهتر است بخار پزی را انتخاب کنید که طبقات آن قابل جدا شدن و شستشو باشد.

همچنین قابلیت جدا سازی این امکان را فراهم میکند که بتوانید مواد غذایی بزرگتر از قبیل مرغ یا ماهی را در دستگاه بخار پز کنید.

برنامه پخت:

دارا بودن برنامه پخت در دستگاه کار شما را در تشخیص زمان لازم پخت هر یک از مواد غذایی راحت تر میکند.

اکثر دستگاه های بخار پز دارای برنامه پخت سبزیجات، تخم مرغ، ماهی، مرغ و گوشت می باشند و شما فقط لازم است دکمه مربوط به آن ماده غذایی را بفشارید تا به صورت خودکار دستگاه شروع به کار کند.

حفظ ارزش و خاصیت مواد مصرفی

یکی از دلایل و مزایای خرید دستگاه بخارپز حفظ ویتامین ها و خاصیت مواد غذایی می باشد. در دستگاه بخارپز تمامی آب مواد خوراکی بخار نمی شود و برای پخت نیازی به روغن ندارید.

شما می توانید از سایر روش های پخت نیز بهره مند شوید. می توانید در مواد غذایی مقداری آب ریخته و طبخ کنید اما دقت کنید که در این حالت همه مواد مغذی داخل آب رفته و یا به دلیل جوشیدن از بین می رود.

چندمنظوره بودن

شاید تصور کنید که دستگاه بخارپز تنها برای پختن سبزیجات می باشد اما باید بدانید که این دستگاه قادر است تا انواع گوشت ، ماکیان ، پاستا ، برنج ، تخم مرغ و حتی صیفی جات را برای شما بخارپز کند.

پخارپز

پخارپز

چای ساز دسینی مدل kd-aka-990

تلویزیون ال ای دی سام الکترونیک ۵۸TU6550

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *